tisdag 4 juli 2017

Utdelningar för Juni

Ibland känns det som att tiden går för fort fram.
Men med tiden förväntar vi oss investerare en otroligt bra ränta på ränta effekt av våra sparade pengar. Ibland är det även bra att blicka tillbaka på det man har gjort och vad man kan lära sig av eventuella misstag eller sitt bra agerande.

Under 2016 la jag om mitt sparande för att fokusera mer på utdelningsinvestering.

Idag är jag riktigt glad över beslutet. Att varje månad kunna se en förbättring jämfört med året innan är ett gott tecken inför framtiden. Dessutom har jag nyligen bara startat min resa vilket gör att jag behöver inte stressa fram ett bra resultat.






Nu till redovisningen av utdelningsmånaden Juni.




2017
2016 Bolagets
Bolag Efter källskatt
Efter källskatt utdelningshöjning





Johnson & Johnson 185,75 kr
16,51 kr 5,00%





SPHD 182,70 kr
10,16 kr -10,90%





Realty Income 34,31 kr
42,15 kr 6,53%





Sålda bolag

340,82 kr


Totalt: 402,76 kr
409,64 kr








Ökning i kr
-6.88 kr




Ökning i procent
-1.68%








Utländskt källskatt 71,06 kr
72,26 kr



Juni månads Utdelningar täcker ungefär 6,7% av mina månadsutgifter på 6 000 kr.



Kommentarer

Under Juni månad får jag endast utdelning av amerikanska innehav. Vilket gör att siffrorna blir mer blygsamma än andra månader. Denna månad har även dollarn gått ner vilket påverkar utdelningarnas växlingskurs negativt. En bra sak att ha i åtanke när man investerar i utländska aktier.
"Sålda Bolag" - posten under 2016 hade flera bolag med hög direktavkastning vilket gör att 2017 ser riktigt tråkig ut på papper. Men jag vet orsaken och jag tycker valet jag gjorde då var bra.

En viktig sak jag tar med mig
SPHD har sänkt utdelningar 2 månader i rad med över 10% jämfört med året innan. Jag planerar att fortsätta äga ETF:en tillsvidare men jag kommer följa utvecklingen noggrant. 






Hur gick det för dig under Juni månad?

1 kommentar:

  1. r jullån för dig och din familj att njuta av denna semester jullån är tillgängligt nu kan du ansöka vilket belopp du vill vi har ett lån för dig
    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 – 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera