torsdag 27 april 2017

Halvvägs till miljonen!

En bra start på veckan om man lyssnar på nyheterna, vilket handlar bland annat om det franska valet och svenska kronan som stigit hela veckan. En starkare svensk krona betyder billigare Amerikanska aktier, vilket är bra. Mer för pengarna!




Som rubriken säger har jag även nått ett delmål i mitt sparande.
Det skedde på måndagen, samma dag som #uppesittarkväll. Något som jag delade med mig på twitter vilket fick många att kolla in bloggen och även många nya följare på twitter vilket är väldigt roligt!
Tack för besöken. Jag hoppas ni vill fortsätta följa min resa mot min första miljon!

En portfölj med 500 000 kr. Som undersköterska. Något jag inte kunde föreställa mig för 5 år sedan när jag började spara små summor varje månad inför framtiden. Men nu när detta delmål är nådd gör mig mer motiverad till att fortsätta bygga på portföljen för att nå mitt slutgiltiga mål. Att bli fri att kunna leva på min portfölj och slippa jobba 40 timmar i veckan.




Min investeringsstrategi är långsiktigt ägande med fokus på utdelningar. Tanken är att jag inte ska behöva tänka på att sälja av innehav. Men även fast jag har den synen så anser jag att ibland behöver jag ta beslut om innehaven har förändrats och om jag vill fortsätta vara ägare.

Med det sagt kan jag nu berätta hur jag tänker kring Kinneviks rapport.

Rapporten såg helt okej ut i det stora hela. Men....
Kinnevik har en substans på 80 miljarder. Med dagens köp i Com Hem på 3,7 miljarder betyder det en andel på 5% av totala portföljen.
Ett annat innehav Kinnevik har är Tele 2. Den väger ungefär 18,5% av portföljen.
Tillsammans utgör nu dessa ungefär 23,5% av Kinneviks substansvärde.
På lång sikt tror jag varken på Tele 2 och Com Hem. Eftersom dessa tillsammans utgör nu nästan 1/4 av substansen känner jag att det är inte någonting jag vill äga.
Därför har jag sålt av en stor del av innehavet och planerar att sälja av resten imorgon eller nästa vecka.

3 kommentarer:

  1. Du bortser alltså från att Anders Borg för 1.5 månader sen lagt 2 mln i kinnevik? 😊 Jag hoppas att dom har hyfsad koll på sina innehav i Kinnevik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samtidigt bra att du följer dina egna analyser! :)

      Radera
    2. Jag har stort förtroende på Anders Borg och gänget. Jag fyllde på ungefär i samma veva som honom.
      Jag har dock varit osäker kring Tele 2s framtid, Hur marknaden kommer se ut om 5-10år. Med 1/5 av portföljen i Tele 2 har jag gått och funderat om jag vill fortsätta äga Kinnevik.
      Nu har dem köpt ett bolag till som ger mig liknande känslor.

      Man kan säga att det var droppen. Att portföljen väger mycket åt bolag som jag har svårt att förstå och tro på, därför planerar jag att använda pengarna i innehav som jag tror mer på.
      T.ex. Öka i Johnson & Johnson, Realty Income, Kopparbergs, Volati, H&M och Xact Högutdelande ETFen.

      Radera